Maria Montessori

„Dziecko uczy się wszystkiego bez świadomości, że jest to nauka. Stopniowo przechodzi od nieświadomości ku świadomości, krocząc ku coraz większej radości i miłości.”

Maria Montessori

Uporządkowanie, spokój, bezpieczeństwo i dużo troski to hasła przewodnie naszej przestrzeni dla najmłodszych w żłobku Montessori. Maluszki łatwo się w niej odnajdują i zaspokojona jest ich naturalna potrzeba porządku, rozwijania samodzielności, ciekawości i eksploracji. Domowe, komfortowe otoczenie sprzyja naturalnemu rozwojowi.

 

Życie praktyczne

W tym obszarze wspieramy malucha w dążeniu do samodzielności. Małe dzieci uwielbiają uczyć się i od razu sprawdzać to w działaniu. Dzięki codziennym praktycznym ćwiczeniom  dzieci mają możliwość  zdobywania nowych umiejętności, które będą niezbędne w dalszym procesie edukacji. Praktyczne ćwiczenia budują koncentrację, skupienie, koordynację ręka-oko, koordynację wzroku od lewej do prawej, od góry do dołu. Ćwiczenia te zapewniają również dziecku poczucie spełnienia i sukcesu. W skład ćwiczeń praktycznych wchodzą ( grupa toddlersów 18 m-cy do 2,5 lat) m.in.: zamiatanie, dbanie o rośliny i zwierzęta, mycie, nalewanie, nakrywanie do stołu i  przygotowanie posiłków. Opieka nad samym sobą jest częścią kształtowania i zdobywania życiowej niezależności. Mycie rąk, twarzy, ubieranie, i sprzątanie są częścią codziennej rutyny.

 

sensoryka

Obszar edukacji sensorycznej jest niezbędny do tego aby móc poznać świat przez własne zmysły. Dzieci mają możliwość dotykania, smakowania, wąchania, słuchania i oglądania wszystkiego, co znajduje się w klasie. Każdy materiał z otoczenia edukacyjnego jest przyjazny i bezpieczny dla dziecka. W takich warunkach dziecko uczy się ufać swojemu otoczeniu i tworzy więź z miejscem, do którego codziennie wraca.

 

język

Na tym etapie rozwoju dziecko uczy się opanowywać język a wkrótce zacznie go używać.  Eksplozja mowy zaczyna się w wieku około 2 lat. Do tego czasu dziecko może powiedzieć więcej niż 100 słów ale rozumie znacznie więcej. Dzieci są w tym wieku zdolne również do budowania krótkich zdań. To ogromny postęp, gdyż pokazuje w jaki sposób dziecko zaczyna rozumieć, że znaczenie pochodzi od sposobu łączenia słów. Rozmowy między dziećmi w tym wieku są istotną częścią dnia.

 

sztuka i muzyka

Muzyka i sztuka to kolejne istotne aktywności, które wzbogacają rozwój dziecka. Malarstwo, ciastolina, piosenki, śpiew, klaskanie do muzyki, taniec i gra na instrumentach tworzą piękną przestrzeń do interakcji między dziećmi, nauczycielami. Muzyka  sprawia, że  w mózgu dziecka powstaje coraz więcej połączeń nerwowych.  Te połączenia pomogą dziecku w zdobywaniu wiedzy, w niemal każdym obszarze późniejszej edukacji. Muzyka jest również przyjemnością do malucha. Może go pobudzać, ale także uspokoić i dać poczucie komfortu.

Prace artystyczne skupiają się na sferze zmysłowej i fizycznej. Poprzez operowanie pędzlem i przenoszenie farby na papier - dziecko wykonuje stosunkowo skomplikowane zadanie, wymagające skupienia i koncentracji. Powtarzalność i systematyczność ćwiczeń czyni dziecko zręcznym i przygotowuje do wykonywania coraz bardziej skomplikowanych czynności oraz używania coraz bardziej zaawansowanych narzędzi.

 

wyposażenie klas | zajęcia w ogrodzie

Meble oraz materiały składające się na wyposażenie klas wewnątrz oraz przestrzeń na zewnątrz zostały zaprojektowane do rozwoju i nauki koordynacji oraz motorycznych umiejętności dziecka. Wspinaczka, pchanie, skakanie, bieganie i rzucanie to regularne zajęcia. Sprzęt jest miękki i wytrzymały, do wielokrotnego wykorzystania.

 

przyroda

Stały kontakt z naturą to ważny elementem edukacji Montessori. Dzieci uczą się kochać i dbać o naturę poprzez interakcje ze zwierzętami w szkole i w domu. Ta miłość jest również pielęgnowana przez wyprawy do parku, sadzenie kwiatów, zbieranie warzyw, uprawy ogrodów i karmienie zwierząt.