W tym tygodniu uczniowie Akademii Montessori przenieśli się do świata jaskiń.
Poznali poszczególne typy jaskiń w Polsce i na świecie oraz sposoby ich powstawania. Dowiedzieli się jakiego rodzaju obiekty podziemne możemy zwiedzać w naszym kraju. Należą do nich: jaskinie, sztolnie, kopalnie, piwnice kupieckie i obiekty militarne.
Dowiedzieli się o zagrożeniach jakie czyhają pod ziemią i w górach, w trakcie wypraw i eksploracji. Zobaczyli skąd bierze się nazwa kras i jaka jest specyfika zjawisk krasowych, które tworzą jaskinie w skałach osadowych.
W trakcie prezentacji, na przykładzie jaskiń kieleckiej Kadzielni, uczniowie mogli zobaczyć jakie prace wykonuje się aby jaskinia stała się podziemną trasą turystyczną. Okazało się, że niektórzy znają już dobrze jaskinie Kadzielni bo zwiedzali je z rodzicami.
Rozmawialiśmy o tym dlaczego należy chronić jaskinie i w jaki sposób ludzie wykorzystują je w różnych zakątkach świata. Nie zabrakło też ciekawych i intrygujących przygód z życia grotołaza, jak: eksploracja dziury w drodze asfaltowej, bliskie spotkanie z gniazdem pełzających gadów, czy "nurkowanie" w wysypisku śmieci na Ponidziu.
Bycie speleologiem, to także różne przywileje: jak możliwość nadawania nazw odkrytym jaskiniom i partiom jaskiń, "przywilej" mycia ubłoconego sprzętu w domowej wannie. To także możliwość współpracy z różnymi naukowcami i organizacjami oraz trochę zabawy z matematyką, gdy trzeba sporządzić plany kartograficzne.
Co nowego w Akademii?
Można powiedzieć, że czasem charakteryzacja filmowa to takie upiększanie żeby było brzydziej i straszniej, a zarazem przerażająco realistycznie:) Chyba każdy z...
W ubiegłym tygodniu gościliśmy profesorów z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Możemy oficjalnie zakomunikować, że podpisaliśmy umowę o współpracy...
Lekcja ciszy, to wyjątkowa lekcja w edukacji Montessori. Umiejętność panowania nad własną ekspresją, to nie lada wyzwanie. Zdolność do wyciszenia w wesołym...